Full Width CSS

Breaking

Sunday, June 18, 2023

Singapura: Penilaian Bilik Darjah

Singapura: Penilaian Bilik Darjah

Kategori:

Pendidikan



Penilaian Kertas

Di Singapura, seperti yang digambarkan dalam rajah di bawah, penilaian bilik darjah adalah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran interaktif. Ia adalah proses berterusan di mana guru mengumpul maklumat tentang pembelajaran pelajar mereka untuk memaklumkan dan menyokong pengajaran. Sumber penilaian yang penting ialah maklum balas, yang harus tepat pada masanya dan menyeluruh. Pelajar harus dimaklumkan tentang di mana mereka mempunyai jurang dalam pembelajaran mereka dan apa yang harus mereka lakukan untuk menangani jurang ini.



Jenis-jenis Penilaian

Di Singapura, mereka menggunakan penilaian bilik darjah kuantitatif, seperti kuiz pen dan kertas tradisional serta peperiksaan, untuk menilai perkara yang pelajar mereka telah pelajari dan melaporkan keputusan penilaian itu sebagai gred atau kelayakan.


Namun mereka sedar bahawa penilaian bilik darjah harus tertumpu kepada membantu pelajar meningkatkan pembelajaran mereka sambil meneroka pelbagai jenis strategi penilaian. Walau bagaimanapun, penilaian yang membolehkan guru mengumpul maklumat tidak tersedia melalui kaedah tradisional, tetapi ia penting untuk menyokong proses pembelajaran.


Mengintegrasikan penilaian dan pengajaran bilik darjah

Di Singapura, guru mengintegrasikan penilaian ke dalam pertuturan dan aktiviti di dalam bilik darjah. Sebagai contoh, guru boleh melihat bagaimana pelajar menyelesaikan masalah dan meminta mereka menerangkan strategi yang digunakan untuk menyelesaikannya. Guru juga melibatkan pelajar dalam menilai kerja mereka sendiri dan menjemput mereka untuk merenung pembelajaran mereka sendiri, termasuk perkara yang mereka fikir boleh, atau patut, lakukan untuk memperbaikinya.


Guru-guru di Singapura juga sentiasa menyoal pelajar mereka untuk menggalakkan pembelajaran berdasarkan pengetahuan terdahulu. Dinamik soal jawab ini membolehkan guru membetulkan salah konsep atau mengukuhkan idea yang baik. Soalan terbuka juga menggalakkan pelajar untuk mempertimbangkan pendekatan alternatif.


Mereka menyimpan banyak masa dalam kelas mereka untuk jenis dinamik ini, membolehkan pelajar merumuskan pemikiran mereka, berkomunikasi, berkongsi idea mereka dan mendengar idea orang lain. Melalui proses ini, pelajar belajar untuk menyatakan pemikiran mereka untuk mendalami pemahaman mereka dan membina keyakinan dalam membincangkan matematik.


Penilaian pembelajaran memerlukan bentuk penilaian baharu dalam bilik darjah, ia membayangkan perubahan dalam peranan guru serta jangkaan pelajar. Dengan menyepadukan penilaian dan arahan pelajar akan lebih komited, dan lebih bertanggungjawab, untuk pembelajaran mereka.


Di Smartick, kami juga menganggap penilaian sebagai penting dan mereka bentuk maklum balas untuk setiap aktiviti untuk memudahkan pembelajaran. Jika anda ingin mencubanya, log masuk ke Smartick dan cuba secara percuma.


Rujukan:


Sukatan Pelajaran Matematik: Darjah Satu hingga Lima. Kementerian Pendidikan Singapura

Smartick Lands di Singapura, Negara dengan Salah Satu Sistem Pendidikan Paling Mencabar di Dunia.

Singapura: Pengalaman dalam Pembelajaran

https://latestglobalnews1.blogspot.com/

https://studyjobz.blogspot.com/2022/01/private-jobs-in-pakistan-2022-lahore.html

No comments:

Post a Comment